
1. Sã qui turo anonyme (Coimbra, 1643)
2. Jácaras Lucas Ruiz de Ribayaz
3. La Llorona traditionnel (Mexique)
4. Recercada 1+2 Diego Ortiz / improvisation
5. Falalán anonyme (Canzionere Uppsala,1556)
6. Marizápalos anonyme (Pérou, 1730)
7. Bastião anonyme (Coimbra, 1643)
8. Moresca Eugenio Bennato / improvisation
9. La Petenera traditionnel (Mexique)
10. La Dia Spagnola Nicola Matteis / improvisation
11. Olvídate de mí standard
12. Fandango Santiago de Murcia
13. La Lloroncita traditionnel (Mexique)
14. Españoletas Lucas Ruiz de Ribayaz
15. Villancico catalan traditionnel
16. El baile standard
17. El guapo traditionel mexicain
kadro oldukça kalabalık
Christina Pluhar - harpe baroque, théorbe et direction
Marcello Vitale - chitarra battente, guitare baroque
Charles Édouard Fantin - luth, guitare baroque
Elisabeth Seitz - psaltérion
Marina Albero - psaltérion
Doron Sherwin - cornet à bouquin
Mira Glodeanu - violon baroque
Lucas Guimaraes Pcres - viole
Richard Myron - contrebasse, violone
Francesco Turrisi - clavecin, percussions
Michèle Claude - percussions
David Mayoral - percussions
Flaco de Nerja - guitare flamenca
Olivier Martinez Kandt - jarana
albüm /sanatçı bilgisi
Ortaçağ'da İtalyanlar, tarantulanın önce çıldırtan, sonra öldüren ısırığına karşı en etkileyici panzehirin tarantella eşliğinde çılgınca dans etmek olduğuna inanırmış. Avusturyalı erken dönem klasik müzik uzmanı Christina Pluhar, İtalyanlar'ın unutulmuş tarantellalarını, İspanyollar'ın çılgın folia'larını gün ışığına çıkarıyor. Grubu L'Arpeggiata'yla dünyayı dolaşıp, tarihi enstrümanlar ve o günün yaklaşımıyla seslendiriyor.
17. yy İtalyan müziği üzerine özgürce çalışmak arzusuyla yola çıkan Pluhar, bu müziğin özelliği ağırlıklı olarak emprovizasyonlardan oluşması (sarayda icra edildiği halde, geleneksel müzik ögelerini içermeleri) ilgisini çekince çalışmaya başlamış, büyük bölümü gün ışığına çıkmamış, keşfedecek çok şey olduğunu görünce yoluna devam etmiş.Eğitim ve araştırmalar sayesinde Folia'lar konusunda uzmanlaşmıştır.
16'ncı yüzyılın başında Avrupa'ya gelen bu müzik türü, tüm kıtaya yayılarak 18.yy'a kadar etkisini sürdürmüş. O çağlarda bir akımın bu kadar uzun yaşaması, yayılması çok nadir görülür. Yani salgına dönüşmüş. Nedeni, dinleyicisini büyük bir güçle çekmesi, kalbini fethetmesi. Gitar ve şarkı eşliğinde yapılan çok çılgın, gürültülü bir dans olduğu için "boş kafalı", "çılgın" anlamına gelen Folia sözcüğüyle isimlendirilmiş. Zamanla klasik müziğe yansıyıp, daha estetik bir hale dönüşmüş. Fakat dinleyicisini yüreğinden yakalama özelliğini kaybetmemiş.
Latin Amerika kökenli geleneksel dans müziği Folia'lar, Portekiz, İspanya üzerinden İtalya'ya gelmişti.Tıpkı Ciaccona gibi emprovizasyon ağırlıklı bir türdü bu. Klasikçilerin yanı sıra caz ve halk müziği alanında çalışan müzikçileri de topluluğa katarak, yazılı müzikle yaşayan geleneği bir araya getirmeyi deneyen Pluhar, icrada klasik müziğin temel yaklaşımlarını ihmal etmeden bu işi götürmeyi amaçlamış.
Konserlerde izleyicilerini, enstrümanlar, şarkılar, danslar ve öyküleriyle büyülü bir atmosfer yaratmaya, duygusal bir yolculuğa çıkarmayı hedefleyen Pluhar, çok özel seslerle, dönemin ruhuna uygun şarkı söyleme yöntemleri geliştirme konusunda da çok başarılı olmuş.
Lut ve Barok Arp çalabilen Pluhar, teli çekilerek çalınan enstrümanların geçmişi ve bugünü büyüleyici bir konu olduğu ve ilgisini çekmesi nedeniyle grubunun adını L'Arpeggiata koymuş..
Albümü dinlerken gerçektende farklı dönemlerin ruhunu içinizde hissediyorsunuz. Bu konuda gerçekten başarılı olmuş Pluhar, zevkle ve sıkılmadan dinleyebileceğiniz bir albüm. " Jacaras " ve " Fandango " ilk dikkati çeken parçalardan.. "La Llorona" yorumu da çok güzel olmuş..
diğer albümler
-Monteverdi-Teatro d'Amore
-Los Impossibles
-Cavalieri-Rappressentatione di Anima
-All' improvviso"-Un po’ di Follie
-La Tarantella-Antidotum Tarantulae
-Stefano Landi-Homo Fugit Velut Umbra
-Giovanni Girolamo Kapsberger-La Villanella
0 yorum:
Yorum Gönder